BEGIN JAREN ‘80: 'GAMEN' & PC

Mijn stiefvader hield van wat we nu ‘gadgets’ zouden noemen. En van tech. Zo hadden wij een van de eerste spelcomputers.

Ook hadden wij al vrij snel een PC thuis. Mocht niet op gegamed worden – wat ik prima vond. Ik speelde honkbal, zo'n 5 dagen per week… een spel van statistieken.

In de Bibliotheek van Rotterdam bleken ze een kast te hebben vol 'statistiek boeken' uit Amerika. Een soort telefoonboeken vol dunne blaadjes met alle cijfers van alle spelers vanaf de college. Heerlijk!

EIND JAREN ‘80

Wat ik wel mocht op die PC:

Als jong honkballertje ‘bouwde’ ik zo eenvoudige sheets om bijvoorbeeld slaggemiddeldes, RBI’s en ERA’s van mijn teamgenoten bij te houden (de meeste mensen zullen me niet volgen, de liefhebber zeker).

Cijfers dus. Statistieken. Ik kon en kan op basis van statistiek een zeer sterk honkbalteam selecteren, al heb ik de spelers nooit gezien. Serieus… Ondenkbaar in voetbal of hockey, maar elke geïnteresseerde honkballer kan dit.

 

ERGENS JAREN ‘90

Lullen kon ik ook…

Via wat omwegen kwam ik terecht bij een super leuke communicatie opleiding (VP&I).

Hoe leuk ook: het vak statistiek ging me nou juist moeizaam af. Ik vond het saai. Het leek in niks op ‘wat je er allemaal mee kan’. Menselijk gedrag zien! En: daar op anticiperen vooral. Ik zat grijze theorie te vreten terwijl dit vak zo lekker kan zijn!

Maar de opleiding was leuk en goed, gouwe vrienden aan overgehouden en geweldige jaren gehad...

EIND ‘90: WAT KLANTEN ECHT WILLEN

Ik kwam in de onderzoekswereld terecht bij ‘het Nederlands Centrum Voor Bedrijfskundige Projecten’. Tegenwoordig (veel beter): Effectory.

Ik deed vooral BtB klanttevredenheidsonderzoeken. Dat was ff een potje leerzaam!

Ik leerde ontzettend veel over wat klanten eigenlijk willen en hoe gevarieerd dat is… maar ook: wat de gemene delers zijn en hoe die toe te passen in je campagnes.

 

2000: MI DUSHI KORSOU

Op naar mijn tweede thuis...

Ik verhuisde naar Curaçao waar ik 4 jaar (met wat uitstapjes) in merkbouw en reclame terecht kwam. Heineken, ING, IBM, CocaCola… maar ook lokale ondernemingen zoals de electriciteits maatschappij en het havenbedrijf. Ondernemers, internationale organisaties, stoute afdelingen van… Internet kwam op en ik voelde me daar meteen op mijn plek. Ik haalde zo veel mogelijk online projecten binnen, telde ‘hits’ en ‘bits’ en klooide wat aan…

2004

Met vrouw (2002) en kind (2004) terug naar NL… online had me in haar greep en ik zocht een 100% online baan aan de klantenkant voor de verandering. Heeeel bewust. Ik wilde online leren en met bureau’s werken… Dat gebeurde ook. Ik kwam bij een financiële vergelijkingssite terecht en kreeg alle ruimte en vrijheid. Omdat we groot besteder waren mocht ik maandelijks naar Google. Ik bouwde partnerschappen op of uit met TMG, Sanoma, Ilse (toen nog), Hyves (ooit van gehoord?), Wegener. Ik zag traditionele media worstelen met online verdienmodellen – wat wij al zo goed konden en snapten. Ik had mijn speeltuin, leerde van mijn werkgever, van Google, diverse bureaus en doorgewinterde marketeers die vaak midden in hun transitie zaten. Online is echt anders denken dan offline…

 

2008

Mijn tweede kind had zorg nodig. En ik wilde die zorg bieden (tot de dag van vandaag de beste keus die ik kon maken). Dus ik begin voor mezelf en noemde me ‘CutTheWeb’. Dat liep flink uit de hand. Op een gegeven moment stond ik leiding te geven aan 12 mensen en een lading freelancers. Ik werkte me gek…

2017

Curaçao bleek trekken, ik ging bijna elk jaar wel ff terug, mijn vrienden daar, vaak in de communicatiewereld gebleven – vroegen steeds meer aan me. Dus richte ik, samen met Peter Reijmer (PRGV), me wereld FromTheseClouds op. Onze kennis en expertise naar Curaçao brengen leek me geweldig… en het werkt tot de dag van vandaag.

 

2020 VERKOOP CUTTHEWEB

In 2020 kwam Corona. Ik was ook klaar met crisissen, werkgever zijn, altijd maar problemen oplossen… ik verkocht CutTheWeb aan twee heerlijke collega’s en ging verder als DerkPas.nl. Lekker met de kern bezig zijn. Lekker bouwen – samen met andere professionals – aan toffe projecten.

2021 EN VERDER…

Ik merk dat weer echt met mijn vak bezig zijn EN mijn liefde voor statistiek me gelukkig maakt. Het geeft me rust om uren door Google Analytics heen te struinen. Ik zie gedrag waar anderen cijfers zien. Ik zie kansen waar andere percentages lezen. Lol om data naast elkaar te leggen. Spelen om niet te snel conclusies te trekken… Heerlijk.

EN NU?

Nieuwsgierig? Nodig me uit voor de koffie, stel me je vragen en je merkt snel genoeg of je wat aan me gaat hebben.